„Bydgoszcz ma plan i realizuje go konsekwentnie, tworząc podmioty, które obsługują inwestorów”– tym zdaniem można podsumować konferencję gospodarczo-inwestycyjną „Bydgoszcz- nowe centrum produkcyjno-logistyczne Polski”, która miała miejsce 22 czerwca w Hotelu Słoneczny Młyn w Bydgoszczy.
Pomysłodawca i organizator wydarzenia – Bydgoska Agencja Rozwoju Regionalnego zaprosiła do dyskusji na temat rozwoju branży produkcyjnej i logistyczno-magazynowej wielu znakomitych gości m.in.: Rafała Bruskiego, Prezydenta Bydgoszczy, Józefa Adama Belę, Wiceprezesa Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, Andrzeja Półgrabskiego, Prezesa Zarządu Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego, Andrzeja Sadowskiego, Prezydenta Centrum im. Adama Smitha, Josa Marinusa, Prezesa Europejskiego Stowarzyszenia Logistycznego, przedstawicieli ogólnopolskich firm developerskich, logistycznych i produkcyjnych, jak również analityków branży z Polski i z zagranicy.
W czasie spotkania władze samorządowe zachęcały zaproszonych gości do inwestowania na terenie miasta. Edyta Wiwatowska, Prezes Bydgoskiej Agencji Rozwoju Regionalnego wśród mocnych stron Bydgoszczy wymieniła położenie miasta w centralnej części Polski – między Trójmiastem, Warszawą, a Poznaniem, włączenie do Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (preferencyjne warunki dla inwestorów), własny międzynarodowy Port Lotniczy, niższe niż w innych miastach koszty pracy, dobrze wykwalifikowane kadry, a także atrakcyjne tereny inwestycyjne. Prezes BARRu szczególną uwagę zwróciła na nieruchomości znajdujące się w granicach administracyjnych Bydgoszczy. – Dwie działki o powierzchni 43 ha i 82 ha to jest właśnie ten element, który wyróżnia nas w stosunku do innych, równie dużych miast w Polsce. Rzadko bowiem zdarza się, że tego typu nieruchomości ulokowane są w granicach miasta. Na gruntach tych chcielibyśmy przede wszystkim ulokować duże parki logistyczne – zarówno dla firm spedycyjnych, które chcą magazynować swoje produkty, ale także dla firm produkcyjnych, które nie mają zamiaru samodzielnie nabywać i samodzielnie prowadzić procesu inwestycyjnego, a chciałyby jedynie wynająć odpowiednią powierzchnię specjalnie dla siebie wybudowaną i przygotowaną. Potencjalnych inwestorów planujących ulokować swoje przedsięwzięcia w Bydgoszczy, Edyta Wiwatowska zapewniała również o opiece inwestycyjnej i poinwestycyjnej, jak i o instrumentach finansowego wsparcia m.in. zwolnieniu z podatku od nieruchomości czy zwolnieniu z podatku dochodowego dla tych, którzy zainwestują w obszarze PSSE.
Tomasz Okoński, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podzielił się planami udogodnień komunikacyjnych tj. rozbudową drogi ekspresowej S5 łączącej autostradę A1 z autostradą A2 w Poznaniu i A8 we Wrocławiu, jak i planami modernizacji S10 łączącej Bydgoszcz ze Szczecinem. Mimo terminu zakończenia prac drogowych wyznaczonego na 2019 rok, Prezydent Bydgoszczy przekonywał, że właśnie teraz jest najlepszy moment rozpoczęcia inwestycji. – Kto szybciej wykorzysta te informacje i skorzysta z możliwości inwestycyjnych, na pewno będzie miał łatwiej. Gdy wytworzy się tutaj pewna moda grunty mogą zdrożeć. Poza tym przygotowanie procesu inwestycyjnego pod kątem finansowym i inżynierskim to przecież niekiedy dwa, trzy lata. To jest akurat tyle ile zajmuje ukończenie modernizacji S5 i S10.
W czasie konferencji dyskutowano o czynnikach wpływających na decyzje inwestorów powierzchni magazynowych i produkcyjnych. Podkreślano, że zielonym światłem dla inwestorów jest przemysł i wsparcie ze strony samorządu.
Zastanawiano się również nad potrzebami i oczekiwaniami różnych najemców powierzchni magazynowo-logistycznych. Za najważniejsze uznano lokalizację, koszty, sąsiedztwo szlaków komunikacyjnych ( trasy wylotowe, autostrady, obwodnice) oraz klasę budynku. Grzegorz Lichocik, prezes firmy Dachser zwrócił uwagę na zasadność realizacji szytych na miarę magazynów. – Nie jest intencją firm logistycznych przenosić się co pięć lat. Magazyn powinien być dostosowany do potrzeb klientów.
W dyskusji dotyczącej redukcji kosztów dzielono się wiedzą i doświadczeniem na temat wdrażania rozwiązań „just in time” oraz „lean management”. Andreas Skuin, Business Development, Head of Sales z Instytutu KAIZEN’A podkreślił, że odchudzanie procesów produkcji nie wymaga od ludzi cięższej pracy, a jedynie inteligentniejszej pracy.
Spotkanie w Bydgoszczy było okazją do deklaracji inwestorskich. – Zabezpieczyliśmy 18,5 ha terenu. Inwestycja będzie realizowana w trzech fazach. Pierwszą z nich rozpoczniemy na przełomie roku. W tej chwili złożyliśmy wszystkie niezbędne dokumenty do uzyskania zgód i pozwoleń administracyjnych. Całą inwestycję planujemy zamknąć w 2018/2019 roku – mówił Andrzej Rosiński, Prezes Waimea Holding S. A. Waimea Logistic Park Bydgoszcz ma być centrum produkcyjno-magazynowym i logistycznym o planowanej powierzchni zabudowy ok. 90 000 m². Najemcami będą zarówno firmy logistyczne jak i produkcyjne związane m.in. z flagową branżą Bydgoszczy, jaką jest produkcja wagonów i pociągów.
– Plany wobec Bydgoszczy mamy bardzo poważne. Nasza firma interesuje się Bydgoszczą z samego faktu, że jest to duży ośrodek, w którym jest duże skupisko ludności, lokuje się dużo usług i jest dużo firm, którym należy zaproponować bardziej dostępne czy szybciej dostępne rozwiązania niż tylko powierzchnie typu „built to suit” dedykowane konkretnym klientom- powiedział Marek Foryński, Dyrektor Zarządzający BTS Panattoni.
Reasumując, konferencja „Bydgoszcz- nowe centrum produkcyjno-logistyczne Polski” dostarczyła gościom wielu informacji dotyczących uwarunkowań gospodarczych Bydgoszczy oraz szans i wyzwań jakie stoją przed potencjalnymi inwestorami, chcącymi zbudować tutaj nowoczesne hale produkcyjne i magazynowe oraz centra dystrybucyjne. – Polskie samorządy zrozumiały, że muszą zacząć konkurować o przedsiębiorców i to nie tylko o przedsiębiorców zagranicznych. Jeżeli w Bydgoszczy zostanie zrobione coś więcej i lepiej niż po sąsiedzku to bez wątpienia Bydgoszcz ma bardzo duże szanse przejęcia inwestorów, którzy szukają dla siebie miejsca w kraju, miejsca które dawałoby gwarancję stabilnego i przewidywalnego rozwoju- zaznaczył Andrzej Sadowski z Centrum Adama Smitha.
W tegorocznym wydarzeniu wzięło udział ponad 150 przedstawicieli reprezentujących najważniejsze w Polsce firmy deweloperskie, logistyczne i produkcyjne. W zorganizowanym po konferencji koktajlu goście mieli okazję nawiązania nowych kontaktów biznesowych.
Patronat honorowy nad konferencją objął Prezydent Bydgoszczy, Ministerstwo Gospodarki, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych.