Prezesi PESA  i Ceskich Drah podpisali kontrakt ramowy na dostawę do 160 pojazdów o wartości 2,5 mld złotych oraz umowę potwierdzającą zamówienie pierwszych 33 pojazdów za ponad 514 mln zł. Bydgoska firma dostarczy dla narodowego czeskiego przewoźnika pojazdy nowej generacji dedykowane dla ruchu regionalnego, podobne do eksploatowanych przez CD Linków, znanych pasażerom pod nazwą RegioShark. Nowe jednostki będą fabrycznie wyposażone w system ETCS, w przestronnym, komfortowym wnętrzu będzie 115 miejsc siedzących,  przestrzeń dla niepełnosprawnych, klimatyzacja, WiFi oraz gniazdka do ładowania urządzeń mobilnych.

 

„Chcemy dotrzymać danego władzom regionów i Pragi słowa – eksploatowane do tej pory pociągi nie spełniają już oczekiwań klientów, nie da się w nich również zainstalować systemu ETCS. Będziemy je stopniowo zastępować nowoczesnymi, komfortowymi pojazdami, które mają zachęcić mieszkańców do korzystania z transportu publicznego. Za pierwsze 33 jednostki zapłacimy prawie 3 mld koron.” powiedział Ivan Bednárik, Prezes Zarządu i Dyrektor Generalny ČD.

Pasażerowie mogą spodziewać się jasnego, przestronnego, klimatyzowanego wnętrza z ergonomicznie zaprojektowanymi fotelami, Wi-Fi, gniazdek elektrycznych 230 V z portem USB 5 V oraz nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej. Jednostki będą przystosowane do transportu osób na wózkach inwalidzkich, z platformą umożliwiającą wjazd oraz dedykowaną niepełnosprawnym przestrzenią pasażerską. Pojazdy będą wyposażone w spełniające normy TSI/ PRM ekologiczne toalety w obiegu zamkniętym, umożliwiające korzystanie z nich rownież na stacjach, podczas postojów. Znajdą się w nich rownież składane przewijaki, które docenić powinni rodzice podróżujący z najmłodszymi dziećmi.

„Pierwszy etap kontraktu to zakup 33 jednostek trakcyjnych z silnikiem Diesla przy finansowaniu zabezpieczonym umowami zawartymi z zamawiającymi przewozy regionalne. Poruszające się z prędkością 120 km/h niskopodłogowe pojazdy zagwarantują pasażerom szybszą, wygodniejszą i  bezpieczną podróż.  Od 2023 roku będą one stopniowo wprowadzane do eksploatacji w regionach środkowoczeskim, pardubickim, południowoczeskim, wysoczyńskim i w Pradze. – dodał Jiří Ješeta, członek zarządu CD i zastępca dyrektora generalnego ds.

„ – Cieszę się, że otwieramy kolejny rozdział w relacjach CD i PESA, zwłaszcza , że za nami lata dobrej współpracy.  Eksploatowanych od 2014 roku 31 Regio Sharków  było i jest naszą najlepszą wizytówką i zapewniam, że pojazdy nowej generacji  będą technologicznym krokiem naprzód i zagwarantują pasażerom Ceskich Drah bezpieczeństwo i komfort. Będące wyposażone w najnowocześniejsze, niskoemisyjne silniki klasy Stage V i wiele rozwiązań technicznych spełniających wymagające europejskie normy” – podkreślił Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz SA.

Ceskie Drahy eksploatują już dwuczłonowe spalinowe zespoły trakcyjne Link seri „844” produkowane przez PESA Bydgoszcz SA nazwane w Czechach RegioShark. Korzystają z nich pasażerowie w regionach Ústí, Liberec, Karlove Vary, Pilzno, Pardubice i Zlín.

Pesa uzyskała do tej pory 23 homologacje zagraniczne i dostarczyła zagranicznym klientom 253 pociągi oraz 172 tramwaje. Pojazdy Pesa wykorzystują przewoźnicy kolejowi w Niemczech, Włoszech, Czechach, na Litwie, Białorusi i Ukrainie, a tramwajami podróżują mieszkańcy Moskwy, Kijowa, Sofii, rumuńskiego Cluj, węgierskiego Szeged i Kaliningradu. W tej chwili spółka, poza umową z CD, produkuje elektryczne zespoły trakcyjne dla czeskiego RegioJet i tramwaje dla Jassy w Rumunii.​

Źródło: PESA Bydgoszcz SA

Data publikacji: 02.03.2021
Translate »