Bydgoska PESA zaprezentowała wodorową lokomotywę manewrową na tragach TRAKO. To jednostka powstała na bazie SM42 i pierwszy taki pojazd wyprodukowany w Polsce.
W dniach od 21-24 września w Gdańsku odbywają się targi TRAKO, największe i najbardziej prestiżowe w Polsce oraz drugie w Europie spotkanie branży transportu szynowego.
Już pierwszego dnia targów bydgoska PESA zaprezentowała pierwszą, polską lokomotywę wodorową. Jest to jednostka z zamontowanymi ogniwami wodorowymi. Sama jednostka wizualnie przeszła znaczącą modernizację, bo jej podstawą była lokomotywa SM42. Jak podaje portal Nakolei.pl, to co wyróżnia lokomotywę to znacznie cichsza kultura pracy. Pojazd PESY posiada cztery asynchroniczne silniki o mocy po 180kW każdy, przetwornicę pomocniczą 3 x 400V, po jednym falowniku na dwa silniki trakcyjne. Do całego zestawu napędowego użyta zostanie bateria trakcyjna w technologii LTO wraz z zestawem ogniw wodorowych. Lokomotywa została również wyposażona system jazdy autonomicznej, umożliwiający maszyniście jednoosobowe sterowanie radiowe pojazdem w czasie ustawiania składów oraz system rozpoznawania przeszkód. SM42 Dn po modernizacji zyskała nie tylko innowacyjny napęd, ale również nowoczesny design, jej minimalistyczna stylistyka bryły nawiązuje do aktualnych trendów. Najważniejsza zmiana to przeniesienie do części środkowej kabiny maszynisty, która jest dwukierunkowa, posiada część socjalną i system klimatyzacji. Ze względu na powiększoną część techniczną zlikwidowano pomosty boczne, a wejście przeniesiono na bok kabiny.
Cały projekt powstał przy współpracy z PKN Orlen i Orlen Koltrans. Ta właśnie jednostka ma zostać w niedalekiej przyszłości zdeponowana do pracy na terenie płockiej rafinerii Orlenu.
Więcej o projekcie i sukcesie PESA Bydgoszcz SA można przeczytać na stronie portalu Nakolei.pl.