Blog Archives


Transformacja energetyczna i źródła jej finansowania – konferencja

Europejski Tydzień Zrównoważonej Energii

Zapraszamy na konferencję „Transformacja energetyczna i źródła jej finansowania”, która odbędzie się w siedzibie TARR S.A. (Toruń, ul. Włocławska 167, budynek A, sala konferencyjna) już 22 czerwca 2023 roku. Wydarzenie to wpisuje się w ogólnoeuropejską inicjatywę Komisji Europejskiej: Europejski Tydzień Zrównoważonej Energii, #EUSEW2023, której tegoroczna edycja będzie przebiegać pod hasłem przyspieszenia przejścia przedsiębiorstw na czystą energię w kierunku niższych rachunków. Konferencja skierowana jest przede wszystkim do przedsiębiorców sektora MŚP, udział jest bezpłatny.

Agenda wydarzenia:

Moduł TECHNOLOGIA

  • Nowa era usług loT w oparciu o Kampus 5G;
  • Nowoczesne rozwiązania w Logistyce, Produkcji i Transporcie z wykorzystaniem Sieci Kampusowej 5G;
  • Optymalizacja kosztów energii z zastosowaniem najnowszej technologii magazynów energii w układach hybrydowych łączących różnorodną charakterystykę energetyczną, wykorzystanie w/w systemów do bilansowania i niwelowania różnic w cenach energii w zapotrzebowaniu dobowym
  • Budowa systemów off-grid (wysp energetycznych) – z wykorzystaniem magazynów energii

Moduł FINANSOWANIE

  • Finansowanie transformacji energetycznej MŚP z Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza na lata 2021-2027 – instrumenty finansowe
  • Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki/ Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko

Podczas spotkania przewidziano DYSKUSJĘ z udziałem przedstawicieli obu modułów: „Transformacja energetyczna MŚP – wybór czy konieczność?”

Prelekcjom i dyskusjom towarzyszyć będzie WYSTAWA partnerów merytorycznych konferencji.

Organizatorem wydarzenia jest Ośrodek Enterprise Europe Network przy Toruńskiej Agencji Rozwoju Regionalnego we współpracy z EKOPARK S.A.

Szczegółowe informacje oraz formularz rejestracji znajdują się na stronie Toruńskiej Agencji Rozwoju Regionalnego.

O sztucznej inteligencji po bydgosku – relacja z konferencji

Konferencja Start-Up Bydgoszcz!

Za nami niezwykle ciekawe spotkanie z cyklu Start-Up Bydgoszcz!, podczas którego z pomocą ekspertów z lokalnego środowiska IT pod lupę wzięliśmy sztuczną inteligencję i jej aktualny oraz potencjalny wpływ na rozwój biznesu. Wydarzenie skupiło wielu uczestników zainteresowanych tą tematyką, a swoją wiedzą i spostrzeżeniami podzielili się przedstawiciele Bydgoskiego Klastra Informatycznego, deepsense.ai, RevDeBug, Altera – Finansowe Centrum Dowodzenia, UniqSoft i Grydsen. Sponsorem tej edycji wydarzenia była Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna.

O czym rozmawialiśmy? Oto kilka ciekawych wniosków:

  • Czy AI w krótkoterminowej perspektywie czasowej zastąpi ludzi? Nie. Tak już wielokrotnie działo się to w historii, iż jedne zawody zostały zastępowane przez inne. Tak też będzie tym razem. Nie można jednak lekceważyć rozwoju sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego i sieci neuronowych, gdyż będą miały one wpływ przede wszystkim na nasze codzienne życie. Zmienią się m.in. metody i szybkość wyszukiwania informacji, edukacja, tworzenie dzieł kultury czy procesy zakupowe w internecie.
  • Nie można wierzyć sztucznej inteligencji na słowo i z góry założyć, że zawsze wie lepiej. Chat GPT nie myśli jak człowiek, nie ma świadomości. Jego rolą jest dostarczać odpowiedzi, w których każde następujące po sobie słowo musi być możliwie jak najbardziej pasujące do poprzedniego, co ma budować logikę jego wypowiedzi, a co za tym idzie – poczucie, że rozmawiamy z inteligentnym bytem. Specyfika uczenia maszynowego powoduje, iż na obecnym etapie rozwoju chat nie odpowie „nie znam odpowiedzi na to pytanie”, zawsze wygeneruje odpowiedź, nawet błędną. Potrzeba budowania świadomości użytkowników, aby wiedzieli w czym rzeczywiście to narzędzie może im pomóc, a kiedy będzie konfabulować.
  • System edukacji staje przed wyzwaniem dostosowania programów nauczania do postępującego rozwoju technologicznego i możliwości, jakie daje uczenie maszynowe, w tym natychmiastowe pozyskiwanie każdego rodzaju wiedzy. Uczenie na pamięć dat czy wzorów nie ma już racji bytu. Potrzeba rozwoju wśród uczniów kompetencji formujących ich inteligencję emocjonalną – łatwość formułowania myśli, umiejętność współpracy w grupie czy komunikacji z drugim człowiekiem. Tego współczesne modele językowe nie potrafią.

Serdecznie dziękujemy wszystkim za udział w konferencji!

Pięć osób dyskutuje podczas panelu konferencyjnego.
Kilkadziesiąt osób siedzi w sali konferencyjnej, w tle prelegent i prezentacja.

Targi WOD-KAN 2023

Dorota Jakuta wyróżniona Orderem Odrodzenia Polski

W Bydgoszczy rozpoczęła się kolejna edycja Międzynarodowych Targów Maszyn i Urządzeń dla Wodociągów i Kanalizacji WOD-KAN 2023. Wydarzenie potrwa do 1 czerwca. To doroczne spotkanie gromadzące przedstawicieli sektora wod-kan stanowi idealną okazję, by zapoznać się m.in. z nowoczesnymi technologiami czy sytuacją branży wodociągowo-kanalizacyjnej w Ukrainie. Organizatorem Targów WOD-KAN jest Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie”.

Pierwszego dnia targów Dorota Jakuta, była Prezes IGWP, która aktualnie pełni m.in. funkcję Przewodniczącej Rady Nadzorczej BARR, odebrała odznaczenie – Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski. „Jest to zaszczytem i wielkim honorem. A móc odebrać je w gronie braci wodociągowej jest wielką radością. Serdecznie dziękuję członkom IGWP, a kieruję to podziękowanie na ręce przewodniczącego Tadeusza Rzepeckiego i prezesa Izby Pawła Sikorskiego” – powiedziała.

Order nadawany jest za wybitne zasługi położone w służbie państwu i społeczeństwu, a zwłaszcza za wybitne osiągnięcia w działalności publicznej podejmowanej z pożytkiem dla kraju, za szczególne zasługi dla umacniania suwerenności i obronności kraju, dla rozwoju gospodarki narodowej, służby publicznej, za wybitną twórczość naukową, literacką i artystyczną, za wybitne zasługi dla rozwoju współpracy Rzeczypospolitej Polskiej z innymi państwami i narodami.

Serdecznie gratulujemy zaszczytnego wyróżnienia!

wręczenie orderu Dorocie Jakucie

Fot. Inzynieria.com

Zgłoś firmę w Konkursie Fabryka Przyszłości

Nabór trwa do 30 czerwca

Konkurs Fabryka Przyszłości ukierunkowany jest na identyfikację innowacyjnych rozwiązań i dobrych praktyk w zakresie transformacji technologicznej, ekologicznej i organizacyjnej przedsiębiorstw produkcyjnych w Polsce.  Inicjatywa promuje wdrażanie rozwiązań przemysłu przyszłości przez wyróżnianie fabryk, które mają doświadczenie i osiągają sukcesy we wprowadzaniu nowoczesnych technologii i innowacji przynoszących firmom wymierne korzyści. Organizacje mają szansę dzielić się swoim doświadczeniem w obszarze transformacji cyfrowej oraz realizacją projektów w ramach budowanego ekosystemu Fabryk Przyszłości. Udział w konkursie jest bezpłatny.

Firmy zgłaszające swój udział w konkursie mogą otrzymać Tytuł Fabryki Przyszłości lub wyróżnienie
w następujących kategoriach:

  • Zaawansowane technologie produkcyjne;
  • Fabryka cyfrowa;
  • Fabryka ekologiczna;
  • Kompleksowa inżynieria zorientowana na klienta;
  • Organizacja skupiona na człowieku;
  • Inteligenta produkcja;
  • Otwarta fabryka skoncentrowana na łańcuchu wartości.

“Do udziału w Konkursie zapraszamy wszystkie firmy niezależnie od ich wielkości, warunkiem jest prowadzenie działalności produkcyjnej na terenie Polski. Dotychczasowe edycje pokazują, że szeroko pojęte innowacje można wdrażać w każdym sektorze i branży. Kluczowe jest silne ukierunkowanie na wspieranie zespołów i podejmowanie odważnych decyzji w zakresie wdrażania nowych projektów zapewniających stały rozwój. Siedem Kategorii Konkursowych to siedem obszarów, które wskazują kierunki transformacji niezbędne dla utrzymania i zwiększania przewag konkurencyjnych oraz budowania silnych organizacji przyszłości”dr Anna Pająk, Pełnomocnik Zarządu ds. Konkursu Fabryka Przyszłości.

Jak się zgłosić? 

Zgłoszenia można przesyłać w siedmiu Kategoriach Konkursowych odpowiadających siedmiu obszarom – filarom transformacji w kierunku Fabryk Przyszłości zgodnych z metodą Advanced Manufacturing (ADMA). Wnioski Aplikacyjne składane są za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego on-line przez osobę upoważnioną ze strony Uczestnika. Termin składania wniosków aplikacyjnych mija 30 czerwca 2023 roku.

Regulamin, wzór wniosku aplikacyjnego oraz szczegółowy opis kategorii konkursowych jest dostępny na stronie konkursu.

Edycja 2022

W drugiej edycji konkursu tytuły Fabryk Przyszłości otrzymały takie firmy jak: DELL Technologies, Gillette Poland International, Procter and Gamble Operations Polska zakład w Aleksandrowie Łódzkim i w Warszawie oraz Rockwell Automation w Katowicach. Rada Programowa przyznała także wyróżnienia w pięciu  kategoriach konkursowych firmom: MALOW, AM3D, Polipack, FLEX, Werner Kenel oraz Amplus.

Organizatorem konkursu jest Fundacja Platforma Przemysłu Przyszłości.

„Lider w świecie VUCA 3.0” już za nami

Jak zarządzać w turbulentnych czasach?

Wczoraj tj. 23 maja w Młynach Rothera odbyła się konferencja „Lider w świecie VUCA 3.0. Jak wygrywać w czasach turbulencji i niepewności? Nowe zadania i kompetencje liderów”. Wydarzenie otworzyła Maria Wasiak – Zastępca Prezydenta Bydgoszczy, a prowadzącą była Joanna Koprowska – redaktorka „MIT Sloan Management Review Polska”. Wśród ekspertów wystąpili: dr Witold Jankowski (ICAN Institute), Marcin Słomski (ACCA), Edyta Wiwatowska (Bydgoska Agencja Rozwoju Regionalnego). Poruszone zostało wiele istotnych tematów, takich jak nowe realia biznesowe po pandemii COVID-19 i wybuchu wojny na Ukrainie, konkurowanie w warunkach turbulencji i niepewności, nowe modele zarządzania strategicznego i przewodzenia oraz niezbędne kompetencje liderów w dzisiejszych czasach.

Wysłuchaliśmy ciekawych prelekcji, konstruktywnych dyskusji oraz wielu ważnych pytań, wskazówek i wniosków, które mogą pomóc z sukcesem zmierzyć się z największymi wyzwaniami przywódczymi obecnych czasów i zapewnić firmie stabilny wzrost w niestabilnych warunkach. Oto niektóre z nich:

  • Czy macie już w swoich firmach zespoły do spraw sztucznej inteligencji?
  • Czy badacie, jakie rozwiązania stosuje inna branża niż Wasza i szukacie tam inspiracji?
  • Działanie w biznesie w niepewnych czasach jest jak prowadzenie samochodu we mgle. Jedziemy wolniej, skupiamy uwagę na drodze i dobieramy strategię do tego, co i jak szybko dostrzeżemy.
  • Wchodzimy w nowy świat, który nie musi być dla nas niekorzystny.
  • Ważne, by liderzy komunikowali dobry nastrój oraz tłumaczyli zły, bo nastrój szefa jest bardzo „zaraźliwy” dla organizacji.
  • Największy problem z inflacją, z punktu widzenia zarządzania, to jej nierównomierne rozłożenie na różne sfery.
  • Planowanie finansowe statyczne sprawdzało się, ale tylko mniej więcej do 2019 roku.
  • W kryzysie nie wszystkie koszty w firmie należy ciąć – czy identyfikujecie tzw. dobre koszty ponoszone na budowanie zasobów przedsiębiorstwa?

Organizatorem wydarzenia był ICAN Institute w partnerstwie z Miastem Bydgoszcz i Bydgoską Agencją Rozwoju Regionalnego.

unijne logotypy

POLISHOPA Conference 2023

Konferencja jest dla wszystkich, którym hasło "Everything is designed" jest bliskie!

Zapraszamy na 9. edycję POLISHOPA Conference 2023, która odbędzie się 19-20.06.2023 w Bydgoszczy. Jest to międzynarodowy event o projektowaniu produktów i usług oraz o dobrych praktykach. Wydarzenie to stwarza możliwość poznania projektantów produktów, usług i rozwiązań wpływających na sprzedaż oraz zadowolenie klienta. Opowiedzą oni o praktycznych aspektach wdrażania nowoczesnego designu i innowacji do przedsiębiorstw, w tym także sektora MŚP.

Na konferencji eksperci-praktycy z różnych obszarów projektowania opowiedzą o tym:

  • Jakie narzędzia ułatwiają im pracę?
  • Które metodyki najbardziej oddziałują na proces projektowy i jak je łączyć?
  • Jak projektanci mogą udanie współpracować z innymi działami m.in. z marketingiem?
  • Co jest obecnie największym wyzywaniem
  • Jak do projektu angażować swoją konkurencję?
  • Jak zaprojektować skuteczne Customer Journey i ile można dzięki temu zyskać?

Co czeka uczestników konferencji?

  • dwa dni merytorycznych wystąpień prelegentów opartych na case-study
  • wartościowa wiedza o user experience, service design, design thinking oparta na konkretnych przykładach,
  • After Party, aby networking był jeszcze lepszy,
  • inspiracje do tworzenia jeszcze lepszych projektów i produktów,
  • atrakcje dodatkowe, dzięki którym lepiej poznasz Bydgoszcz i nie tylko,
  • dobra atmosfera

Bydgoska Agencja Rozwoju Regionalnego objęła konferencję partonatem.

Szczegółowe informacje w tym agenda znajdują się na stronie wydarzenia.

Gospodarka o obiegu zamkniętym w praktyce – kurs online

Krok po kroku do zrównoważonego rozwoju firmy!

Polski Fundusz Rozwoju stworzył bezpłatny kurs online pt. „Gospodarka o obiegu zamkniętym w praktyce” Powstał on we współpracy z Jolantą Okońską-Kubicą, Przewodniczącą Komitetu ds. ESG w Krajowej Izbie Gospodarczej oraz Przewodniczącą GR KIS 7 Gospodarka o obiegu zamkniętym w Ministerstwie Rozwoju i Technologii.

Uczestnicy kursu dowiedzą się m. in.:

  • jak zaprojektować zielony produkt lub zaplanować zieloną inwestycję,
  • jakich wskaźników użyć, aby wykazać pozytywny wpływ projektu na środowisko,
  • jakie kwestie środowiskowe powinni wziąć pod uwagę przy ekoprojektowaniu produktów i wdrażaniu koncepcji tzw. „czystej produkcji”,
  • co to jest zasada 6R i jak mogą ją wykorzystać na etapie projektowania zielonych zmian w filozofii zero waste,
  • jak ważna jest współpraca z interesariuszami np. klientami, dostawcami, konsumentami.

Uczestnik kończy kurs z solidną bazą wiedzy, którą może rozbudowywać o praktyczne umiejętności.  Uzupełnieniem programu szkoleniowego online są warsztaty komercyjne „Finansowanie projektu z FENG”, podczas których – przy wsparciu ekspertów – uczestnicy przygotują założenia do własnego wniosku o dotację. Warsztaty odbędą się w niewielkich grupach, co ułatwi indywidualne konsultacje.

Szczegółowe informacje oraz formularz zapisu znajduje się na stronie Polskiego Funduszu Rozwoju.

zapisz się na kurs

Polsko-Egipskie Forum Biznesu

Spotkanie z przedstawicielami firm egipskich

23 maja 2023 r. w siedzibie Krajowej Izby Gospodarczej, Warszawa, ul. Trębacka 4, odbędzie się Polsko-Egipskie Forum Biznesu z udziałem firm polskich i egipskich. Po części informacyjnej zorganizowane zostaną rozmowy bilateralne pomiędzy potencjalnymi partnerami z obydwu krajów.

W składzie egipskiej delegacji znajduje się 16 przedstawicieli wiodących firm i organizacji, w tym niedawno powołanej Egipsko-Polskiej Rady Biznesu, reprezentujących następujące sektory gospodarki:

  • spożywczy,
  • energetyczny i stalowy,
  • petrochemiczny i okrętowy,
  • nawozy sztuczne i chemikalia,
  • meblowy,
  • technologie informatyczne, telekomunikacja,
  • inwestycyjny (Sueska Strefa Ekonomiczna),
  • energetyka (nowoczesne systemy zielonej technologii w budynkach),
  • współpraca naukowa.

Lista delegatów wraz z profilem biznesowym firm oraz formularz zapisu na spotkanie znajduje się na stronie organizatora tj. Krajowej Izby Gospodarczej.

Test Dojrzałości Cyfrowej – narzędzie PFR

Zbadaj poziom dojrzałości cyfrowej Twojej organizacji i zaplanuj działania rozwojowe!

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) i fundacja Digital Poland przygotowali „Test Dojrzałości Cyfrowej” – bezpłatne narzędzie, które w łatwy i szybki sposób pozwoli organizacji na sprawdzenie, na jakim poziomie się znajduje w kwestii cyfryzacji. Test Dojrzałości Cyfrowej ma wesprzeć polskie firmy w transformacji cyfrowej, umożliwiając im poznanie mocnych i słabych stron oraz zwiększenie świadomości na temat czynników wpływających na poziom cyfryzacji.

4 kroki w kierunku Dojrzałości Cyfrowej:

  • Wykonaj Test Dojrzałości Cyfrowej Organizacji
  • Pobierz raport z rekomendacjami i podejmij
    decyzje, co do kierunków rozwoju cyfrowego
  • Sprawdź mapę cyfrowych narzędzi
    i dopasuj rozwiązania dla Twojej organizacji
  • Poszukaj publicznych źródeł finansowania

Szczegółowe informacje oraz dostęp do testu znajduje się na stronie Polskiego Funduszu Rozwoju.

Śniadanie biznesowe Eurobuildu

Magazyny A.D. 2023 - Podsumowania, Trendy, Prognozy

Dzisiaj tj. 11 maja w Warszawie odbywa się śniadanie biznesowe Eurobuildu „Magazyny A.D. 2023 – Podsumowania, Trendy, Prognozy”. Trwają dyskusje o obecnej kondycji i przyszłości branży, o najbardziej atrakcyjnych formatach obiektów, o najlepszych praktykach i rozwiązaniach, które pomagają odnieść sukces na tym wymagającym rynku. Poruszane są także tematy o nie zawsze łatwych relacjach między inwestorami, samorządami i najemcami oraz w jakim kierunku będzie rozwijał się ten sektor i jakie wyzwania przed nim stoją.  Miasto Bydgoszcz oraz Bydgoska Agencja Rozwoju Regionalnego są partnerem miejskim wydarzenia. Udział w panelu dyskusyjnym biorą: wiceprezydent Bydgoszczy Michał Sztybel oraz prezes BARR Edyta Wiwatowska.

Tematyka spotkania:

MAGAZYN JAKO PRODUKT

  • zalety Polski jako destynacji magazynowej,
  • najbardziej atrakcyjne formaty: last mile, BTS, BTO, obiekty spekulacyjne,
  • główne bariery utrudniające rozwój magazynowego sektora inwestycyjnego,
  • optymalny model współpracy dewelopera, najemcy i samorządu.

MAGAZYN JAKO NIERUCHOMOŚĆ

  • magazyn idealny – lokalizacja, wyposażenie, opłaty, model umowy, udogodnienia, współpraca dewelopera z najemcą,
  • najemca idealny – e-commerce, logistyka, a może lekka produkcja? – która branża jest najbardziej pożądana?,
  • co z tą cyfryzacją? – na jaką skalę odbywa się automatyzacja procesów magazynowych? czy bardziej opłaca się robot czy nadal pracownik „blue collar”?,
  • szanuj zieleń i swojego pracownika – budownictwo ekologiczne, idee ESG, zielone certyfikaty, wellbeing pracowników.

Sprawdź agendę wydarzenia i poznaj prelegentów przechodząc na stronę Eurobuildu.

widok sali i uczestników
wiceprezydent Bydgoszczy - Michał Sztyleb, prezes Bydgoskiej Agencji Rozwoju Regionalnego - Edyta Wiwatowska
networking
unijne logotypy
Translate »